Last week balik kampung, semperna Hari Raya Aidiladha. Aku ni spesis tak-balik-tak-sah walaupun cuti raya haji dapat sehari ja. Sanggup ambik cuti rehat cukupkan seminggu cuti tu, mujur jugak Jumaat dapat public Hari Malaysia so ambik 3 hari leave jelah untuk minggu tu. Memandangkan dah plan awal, dapatlah balik naik flight AirAsia tiket promo awal tahun aritu, RM49 je sorang..hehe.
 
Dan dari awal jugak kitorg dah plan nak ke Langkawi, means balik KL-AS, return Lgk-KL. Mudah, sekali harung. Yang penting save budget, itu yang paling penting. Dalam masa duk survey hotel, transport tu tetiba aku terpikir nak ajak Mak dan Mak Mertua aku join, maklumlah dorang tu bukan selalu boleh berjalan-jalan. Tambah-tambah Mak aku, memang dari dulu asyik kat rumah je, ayah aku ke sana sini tak bawak Mak aku sama, kesian tengok. Last time yang aku bawak Mak naik Cameron pun Mak dah happy sangat, siap peluk cakap terima kasih bawak Mak, kalau tak memang tak merasa la Mak naik cameron, sayu hati oiii. So aku berhajat nak bawak Mak, dan for sure kalau aku tanya mrR dia pun nak ajak Mak dia sama, fair and square la kan. Tapi satu hal, kitorg dah bali tiket flight direct dari Langkawi, so kena la ajak adik-adik temankan Mak-Mak ni, takkanlah nk biar dorang balik naik feri berdua. Mak aku dahlah ade slip disc, Mak mertua pulak tak berani nak balik Baling sorang nanti so end up adik ipar aku temankan Mak mertua dan adik aku temankan Mak aku. Maka bertambahlah ahli rombongan kitorg, berlapan semuanya termasuk Airis Ayra. 
 
Since kitorang yang ajak dorang join maka kesemua kos haruslah kitorg yang tanggung beres. Aku dan MrR ni cume makan gaji gomen je, takdelah banyak nau duitnye so tak dapatlah ye nak duduk hotel mewah, berswimming pool bagai. Dengan kebetulan nak raya lagi, semua nak guna duit tu. So aku mula lah buat calculation, berapa nak spend, apa yang kena beli, mana yang pegi sepanjang 3h2m tu, pendek kata aku ni la mastermind nye. MrR tunggu bg duit je, itu pun half-half, hihihi. Takpelah berhabis sikit asalkan mak-mak happy ye tak. Adik-adik pun suka. Setelah dihitung tambah tolak darab bahagi kitorg spend about RM2.4k untuk percutian kali ni. Kalau kire overhead kira murah la dalam rm300 je sorang, termasuk transportation (feri,flight, kereta sewa), penginapan, makan minum dan certain tempat punya entrance fees. Belanja shopping pun kalau ikut plan awal kami nak bagi kt Mak-mak, tapi dorang taknak terima, dorang nak spend duit sendiri untuk shopping katanya. Aku sendiri pun tak shopping apa sangat, beli chocolate je untuk bawak ke opis, dalam tak banyak pun abis kurang-kurang rm300 jugakla untuk chocolates je, Haihh mahal nau sekarang ni, dah tak macam dulu. Periuk belanga aku sempat kerling je, memang taknak beli sebab luggage ambik 20kg je, baju2 pun dah lebih muatan inikan lagi periuk belanga. Heh.
 
Tak banyak tempat yang kitorg dapat cover untuk trip kali ni, cuma dapat masuk Underwater World dan Wildlife Park je, yang lain tak dapat ye, kekangan masa dan jugak wang. Haha. Ikutkan plan asal nak ke Oriental Village, ade 3d museum art, duck tour, skycab whatsoever tu tapi end up tak pegi. Mujur jugaklah tak beli tiket online awal-awal, cuaca kat Langkawi mendung hujan dan angin kuat so memang tak boleh naik pun cable car tu. Oh ya, tiket masuk Underwater n wildlife tu aku dah beli online awal-awal, so dapatlah save sikit. Kalau walk-in mahal ye adik-adik, better beli online. Untuk dua tempat tu aku beli kt Groupon, dapat save dekat RM100 jugak untuk both places. Contoh tiket adult underwater RM33, tapi kt groupon aku beli RM26, dah save rm7 sorang. So rerajin lah survey online ye. Ade satu website untuk book tiket online kt langkawi, pun murah dari harga walk-in. mylangkawideals.com kalau tak salah aku, ade jugak aku survey untuk tiket 3d art museum, cable car dan ducktours tapi tak jadi beli sebab over budget, hihi. MrR pun cakap kalau semua dah naik nanti takde alasan nak pegi lagi, so mari kita menabung untuk next trip ye anak-anak.
 
Jom layan gambar jelah, banyak sangat celotehnya tu, haha
 
Kakak excited nak balik kampung

Gambar kakak je, adik moody

Abang sadao kita


Airis and Maksu Pikah (adik aku)

Us

First place - Underwater World

MrR and Maksu Ilah (adik mrR) 

Underwater..ikan ape ntah tak kenal..haha
 
Rehat sat sementara hujan renyai

Parrot kat belakang taknak toleh langsung

MrR with bundanya

Nuri yang jinak..cute sangat

Ara with papa

Ikan koi feeding time

Kakak berani feed rusa

Kids with Tokma 

Pengantin baru 6 tahun

Ayra takmau bergambar masa ni

 Berlapan

Mak-Mak kesayangan

 Lepak tepi roomstay..belakang bendang ye bukan pantai..kekeke

Ni la roomstay tempat kitorg bermalam, ambik 2 pintu muat untuk kami berlapan. Sangat murah, gerenti puas hati. Nanti story next entry.

Inilah Mak mertua aku, sebelah tu adik ipar..

Ni pulak Mak dan adik aku...sama tak muka kami??

Lepak Chenang..mak-mak dan anak-anak tinggal kt bilik, tido

Gadis sunti kuat selfie

Dah nak balik masa ni 

 Bye Langkawi..ada rezeki kita jumpa lagi