Halu halu halu....Long time no see, ade ke yg rindu?ecehh

Lama betul meninggalkan jejak, tak sempat oi, memanjang bizi makcik ni. Mood menulis pn dah kelaut. Tapi ada perkara2 penting kena jugak tulis, kenangan bak kata orang.

Next year Airis akan masuk tahun 1, Ayra pulak akan masuk tadika..sekarang ni dia kat taska so rasanya its about time for her to adapt new changes..Kakak so far okey, aku yakin dia boleh hadapi tahun 1 dengan baik. Budak tu nampak lembik tapi berani. Dia siap cakap kat aku "takpe nanti mama takyah hantar kakak, kakak boleh pegi sekolah sendiri"..Almaklumlah sekolah sebelah blok rumah, tapi NO, aku xkn nak biar dia pegi sendiri, sekarang ni kena extra careful, walaupun dulu zaman sekolah aku memang menapak sendiri ke sekolah sebelah rumah. Memang rezki dari mak ke anak sekolah sebelah rumah hehe.

Airis dah stop kelas renang, and soon akan stop kelas taekwando. Aku tak paksa dia stop taekwando tu tapi dia yang cakap kakak dah tak larat nak masuk kelas tu asyik 'hiyak hiyak' je kata dia. Anak aku lembik haha so takyah paksa. Renang tu ofkos dia suka tapi sampai skg takleh berenang lagi sebab dia xlarat nak kayuh kaki n tangan. Alahai kakak..tunggu la besar sikit mama antar kelas semula ye. Bagi kuat dulu. Sekarang ni dia ade extra class mengaji je. Sebab aku xpuas hati Iqra' dia masih slow berbanding subjek lain. Dia pun happy pegi kelas ngaji dengan ustazah walaupun apaknye kena extra effort antar ambik setiap malam. Hahah nak anak pandai ngaji kan?kenala rajin ye pak.

Ayra pulak seperti biasa dengan ketegasan dia, kelas ape pun dia takde hingin nk join. Teman kakak pegi kelas renang pun pandang sepi je. Cuma ade satu time dia cakap "adik tak reti main badminton, adik nak belajar badminton"..bagus, keinginan tu dah ade nanti besar sikit mama antar ye. Ayra ni nampak lasak sikit, main bola pn cekap compare to kakak yg lemah gemalai. So aku rasa dia ni ngikut bapak kuat bersukan. Airis ikut aku la, lembik ape pun tak boleh hahaha sebab tu dia more on academic. Ayra..akademik taktau lg cemana, so far nampak ke'rajin'an dia terhadap pelajaran..Agak kelaut!!Suruh baca Alif Ba Ta pun taknak, ABC apatah lagi..aduii itu yg aku tak teragak2 untuk antar dia ke tadika next year. Memang la kecik lagi tapi minat tu kita kena pupuk, taknakla bila dah masuk 6thn baru nak mengenal ABC semua tu. Sebab kadang budak ni kat rumah dengan parents je malas, tapi kt sekolah dengan teachers dorang rajin, behave je.
 
Aku..bab mengajar anak2 memang fail. Suruh aku masak, basuh baju takpe lagi daripada suruh aku mengajar dorang. Sebab aku garang, aku bukannya penyabar..sekali dua je aku ajar pastu bile tanye dorg taktau jawab mula la aku nak naik angin kaki tangan bagai *opss kaki tu cuma metafora semata* so kakak taknak belajar dengan aku, dia prefer papa tapi papa selalu takde kt rumah, tu la masalahnya. Takkan aku nak hire home tutor pulak kat budak 6 tahun??beria benor mak dia so lets dia belajar kt sekolah jela..malam ngaji kt setazah..biar seimbang dunia akhirat gitew. 

Alhamdulillah kakak dah pandai membaca menulis, reading, cuma speaking agak kurang sebab makpak dia pun cakap kedah ja manjang haha. Aku xkisahla pasal tu..nanti lama2 pandaila..Hafazan dia agak bagus untuk budak 6thn, dah banyak surah lazim dia boleh baca. Yang paling aku kagum kakak ni rajin solat, dengar je azan terus dia ambik wuduk n solat. Dulu dia suka solat dengan aku tapi sekarang simce dia dah pandai solat so dia prefer solat sendiri. Mama proud of you kakak, keep it up ya 

Itu je kisah anak2 aku setakat ni..maaf la ye kalau posting aku pasal anak2 je sekarang ni..memang niat pun semoga satu hari nanti dorang dapat baca belog malar segar mak dorang n kenangan dorang masa kecik2..n maaf jugak kalau terasa aku suka puji anak sendiri, kalau mak dia tak puji nk harap sapa lagi, ye tak??haha

tata titi tutu
ade masa jumpa lagi
bye